Maarten.reismee.nl

Apen, watervallen en feest!

Lieve mensen,

Het is nu al twee weken geleden dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mijn belevenissen in Arika, ten eerste mijn excuses daarvoor! Het is druk druk druk en er is zoveel te doen en zo weinig tijd (ja 6 maanden is niet veel hier). Terwijl ik dit schrijf ben ik foto's aan het uploaden naar deze site, dus kijk strakjes ook even naar de foto's!

Het leven gaat hier zijn gangetje, door de weeks met de kids werken en in het weekend leuke dingen en doen / uitrusten. Maar er zijn ondertussen al wel wat leuke dingen gebeurd, en dat zal ik nu vertellen!

Twee weekenden geleden zijn we naar de Kintampo watervallen geweest, het is anderhalf uur reizen vanaf ons dorp en staat in alle reisgidsen goed aangeprezen. Dus ik, het Duitste stel en een Duitse vriendin van ze de Tro Tro in en onderweg. Het openbaar vervoer is hier niet denderend, maar deze trip sloeg werkelijk alles... ik zat op de voorstoel naast de bestuurder, normaal gesproken is dit heel relaxed, maar deze stoel zat niet meer vast aan de auto. Op het moment dat ik naar achteren leunde ging de stoel dus mee en donderde ik naar achteren richting de achterpassagiers. Ik heb dus anderhalf uur voorover gezeten om niet om te vallen op een onverharde weg met allemaal kuilen en hobbels...niet grappig en niet goed voor je het comfortabele gevoel...die avond flinke spierpijn gehad trouwens. Maar, de watervallen zelf waren echt geweldig! Ongeveer dertig meter hoog midden in een stuk tropisch regenwoud. Je mocht onder de waterval lopen en je kon daar ik zwemmen, dus ja hoor...wij allemaal shirts uit en flink onder de douche gestaan. Mooi gezicht trouwens, onder een waterval staan en dan omhoog kijken..je ziet het water op je af donderen..wow, wat een kracht. Ik ga er zo een foto van op zetten, dus kijk vooral even! De terugweg was gelukkig comfortabeler dan de heenweg :)

Het weekend daarna zijn we naar de apen geweest! Een half uurtje van het dorp verwijderd zit een monkey sanctuary (Boabeng Fiema Monkey Sanctuary). Dit is een stuk bos met een dorpje erin waar apen leven. Deze apen worden als heilig beschouwd en er mag dus niet op gejaagd worden. (als je een aap kwaad doet verander je zelf in een aap als ik het goed heb) Het effect hiervan is dat je met een gids door het bos kan lopen en overal wilde apen ziet. Echt heel gaaf! Ze zijn door de jaren heen natuurlijk vrij tam geworden dus je kan ze koekjes voeren, zit er opeens een aap voor je neus..haha. Ook zie je grotere apen door de boomtoppen slingeren, allemaal heel indrukwekkend. (zie ook de foto's)

Nu, terug naar het project...we hebben ons eerste feest gehad op PCC. Ter ere van de komst van Jan, Leanne en Mij (was er al drie weken, maargoed, Ghana he..) en ter ere van het afscheid van het Duitse stel wat weer terug naar Deutschland gaat. Ik ga ze echt enorm missen trouwens...toffe mensen zijn dat. Maargoed, het feest! Om vijf uur 's middags worden alle kinderen verzameld voor het huis van Bob en Ineke. Ze gaan allemaal zitten in een grote circel (kinderen aan de ene kant en andere mensen aan de andere kant) . Er word gedanst, lekker gegeten en verschillende kinderen doen hun act. Zo doet Innocencia (ik werk overdag met haar) ook een act...het enige wat ze kan ik heel hard Hallelujaa roepen..ze is alleen niet altijd in een goede bui dus ik had het haar nog zelden zien doen. Maar op het feest ging ze helemaal los...heel leuk om te zien, de kids vinden een feest ook allemaal geweldig want dan krijgen ze een flesje cola/fanta en een snoepje. Leuke ervaring!

Nog een paar leuke dingetjes:

- Ik ben net naar de kleermaker geweest en heb een stuk stof afgeleverd om er een traditionele broek voor me van te maken. Op de markt hier is enorm veel mooie stof te krijgen (kost ook niets) en je kan er hier prachtige kleren van laten maken! Dus ik kom thuis met een paar mooie nieuwe outfits.

- Ook mijn eerste Ashanti souvenirs heb ik op zak. Er kwam een Moslim man naar het project met een enorme zak Ashanti beeldjes etc. Mooi spul..allemaal handgemaakt en ziet er super mooi uit!

-Het weer...het word hier steeds warmer, het regenseizoen loopt ten einde en dat is terug te zien in de hoeveelheid zon. In de zon is het dan ook ongeveer 35 graden, en dit gaat nog wat meer worden heb ik me laten vertellen. Het is alleen zo relaxed hier...in Nederland trok ik 25 graden nauwelijk, maar hier is 35 graden perfect! Je moet alleen niet dingen gaan ondernemen zoals een heuvel oplopen naar het dorp (ben ik op de harde manier achtergekomen) want dat is gewoon naar... Maar, als de zon niet schijnt...kan het hier ook genadeloos regenen. Ik heb nog nooit zulke regen gezien...gelukkig is het niet zo vaak, maar het is nu toch wel 1 keer per week flink feest.

Deze week meer foto's en verhalen, ik beloof het! Ik mis iederen heel erg nu...maandag ben ik hier een maand, dus das toch al redelijk lang..

Reacties

Reacties

Jeroen.

Super leuke verhalen en ik leef helemaal met je mee! De tijd gaat wel heel snel, leek nog als de dag van gister dat je vertrok. In iedergeval heel veel succes, en kan niet wachten op nieuwe verhalen! :)

marijke van den bosch

HaMaarten, ik heb nog niet gereageerd op al je verhalen en foto's, maar het heerlijk om een beetje mee te kunnen reizen met je. Veel plezier

frank

lieve maarten
wat een mooie mensen
ontroerend
wat ben je goed bezig

Pieter

Aapjes!

Pluus

Gave avonturen :D

Josien (en natuurlijk Roel en Rimme)

Vergeet jezelf niet op de foto te zetten, anders geloven we niet dat je er echt bent... Reuze benieuwd naar je traditionele outfit trouwens. Keek de marktman/vrouw niet verbaasd dat je zeker tweemaal zoveel stof nodig hebt dan de anderen? De groeten uit ook best aangenaam Nederland (wat warmte betreft dan, lekker zonnetje en zo'n 17 graden). Groetjes

Niek

Hé Maarten,
Je schrijft zo dat ik er veel beelden bij krijg en dat is leuk hoor. Volgens mij heb jij het goed naar je zin al zullen er ongetwijfeld momenten zijn waarop....... Mooi werk wat je aan het doen bent, heel basaal maar daarom misschien wel juist heel tof om te doen. Wietske heeft het heel goed naar haar zin op de kunstacademie en werkt er keihard voor. Silke komt half oktober terug van haar schip en gaat dan met Bram een huisje inrichten in Monnickendam. Nicolette en ik werken hard en genietenm ook van een mooie Nederlandse septembermaand. Ga goed en ook de groetjes van Nicolette
Niek

Suus

Maart0n! Je bent goed bezig! Gaaf om te lezen allemaal ^^ Hier mis je verder niks behalve een lan (of 2) want kipjes heb je daar ook. Anyways, GL!

Alice Both

Hey Maarten,
Geweldig wat je allemaal doet!! Mooie ervaringen. Bedankt dat je ons er in mee laat delen.
Groetjes,
Alice

Suus

Maarten! Ik had je al ff gesproken op msn, maar hier dan nog ff een berichtje van mij! :) ik ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt! ik ben enorm benieuwd naar de verhalen die nog volgen en uiteraard naar de hippe outfits die je mee naar huis brengt ;) ik wil je nog heel veel plezier wensen de komende weken, ik ga je verhalen lezen, en geniet maar heeeel hard! :D
heel veel liefs, suus

Mieke van Hooff

Ervaringen voor het leven!!
Wat een cultuurschok he!
Ik lees met veel interesse je boeiende verhalen!
lieve groeten Mieke van Hooff

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!