Maarten.reismee.nl

Lekker in het zonnetje in Ghana, heerlijk!

Hier zit ik dan, in het zonnetje op een mooie zondag middag te genieten van de stilte van Afrika. Na een ochtend vol handwassen, kerkkabaal en het in en uit lopen van mensen bij ons huisje is de rust eindelijk een beetje wedergekeerd. Tijd voor weer eens een verhaaltje uit Nkoranza! De afgelopen paar weken waren indrukwekkend, ik heb enorm veel meegekregen van de Afrikaanse cultuur. Zo heb ik een heuse Afrikaanse begravenis meegemaakt, olifanten gezien en ben ik voor het eerst naar het Noorden van Ghana afgereisd en daar wat van de Moslimcultuur kunnen aanschouwen. Ook zijn er nieuwe vrijwilligers naar PCC gekomen, heb ik een dag staan dansen met een stuk of tachtig gehandicapte kinderen en ben ik erachter gekomen dat mijn maag hier zodanig geslonken is dat ik na een keertje lekker uit eten niet eens meer voorover kan buigen zonder steken in mijn maag te krijgen. Verder kan ik mededelen dat ik nu al een maand geen ernstige diarree meer heb en zelfs een rauw tomaatje kan eten zonder die een half uur later in vloeibare vorm in de wc terug te vinden. Kortom, het gaat goed met me! Ik ben gezond, geniet volop van alle indrukken die op me afkomen en begin me steeds meer thuis te voelen in deze alles behalve westerse wereld.

In de reclamespotjes voor goede doelen die in Nederland te zien zijn is steeds weer te aanschouwen hoe zielig de mensen in Afrika toch steeds maar weer zijn, dit is ongetwijfeld waar tot in zekere zin. Maar wie zelf naar Afrika reist kan er toch al snel niet meer omheen dat de mensen hier, ondanks hun armoede, uitzonderingen daargelaten, toch een stuk gelukkiger lijken dan in Europa. Vrolijk lachende mensen bij een waterpomp, altijd wel loeiharde muziek te horen en er is altijd wel iets te vieren (zeker nu er verkiezingen aankomen in December is er altijd wel een rally ergens met veel muziek en gedans). Mensen lijken hier zo gelukkig... de mentaliteit verschilt gewoon enorm. In Nederland willen mensen altijd meer en meer terwijl het in Ghana zo is dat je getrouwd bent, je gezin kunt onderhouden en je familie gezond is er geen reden is om ongelukkig te zijn. Hier kunnen de Nederlanders echt nog veel van leren.. Ik hoop dat dit in ieder geval iets is wat ik meeneem naar Nederland, een stukje van deze Afrikaanse mentaliteit. Dus een boodschap aan allen die niet zelf naar Afrika gaan: wees tevreden met wat je hebt; je gezondheid, genoeg geld om van te leven en waardeer de vrienden en familie die je hebt. Geniet ervan in plaats van maar steeds meer van het goede willen, pas dan geniet je pas echt heb ik het gevoel..

Ik kan niet zeggen dat ik nederland enorm mis, afgezien dan van een lekkere bruine boterham met zoute zeeuwse roomboter met een paar flinke plakken jonge kaas dan misschien... Daarnaast natuurlijk lekker een biertje drinken in de kroeg met vrienden, borrelen met mijn lieve familie en lief hyper hondje Lobke. Elke avond voelt hier als een zwoele zomeravond in Frankrijk, lekker buiten zitten in je T-shirt tot iedereen naar bed gaat. Binnen zitten doe je eigenlijk alleen als het regend, en aangezien het al een aantal weken niet geregend heeft zitten we eigenlijk altijd lekker buiten! Ik kan het me na twee en halve maand niet eens meer voorstellen om de hele dag binnen te leven...dat zal weer even lekker wennen worden als ik terug kom in Nederland. Gelukkig kom ik terug als het voorjaar begint, dus mis ik wel de koudste maanden! Tja, het nadeel van dit alles is wel dat als je hele avonden een beetje op je gat zit dat je je natuurlijk af en toe een beetje gaat vervelen..er is hier genoeg te lezen, dus dat is opzicht prima. Daarnaast heb ik nog een aantal andere hobby's ontwikkeld om me hier bezig te houden. Zo jongleer ik tegenwoorden! Van de Duitse vrijwilligers die hier anderhalve maand geleden vertrokken heb ik een viertal jongleerballen gekregen om me hier te vermaken. Dus daar word ik al steeds wat beter in! Verder heb ik sinds een week een hele gave katapult waarmee ik nu dagelijks mee op jacht ga naar kippen en vleermuizen. Al is het meer om de kippen weg te jagen dan ze echt te raken. Vleermuizen zijn nog niet ten slachtoffer gevallen, maar ik heb wel mijn eerste papaja uit de boom geknald! :) Dit is dus eigenlijk wat ik zo 's Avonds uitvoer, klinkt saai? Is heerlijk!

De kids op het project en ik vermaken ons ook nog goed samen, volgende week donderdag is mijn laatste dag hier als officiële vrijwilliger. Dus het is al een beetje aftellen.. en alhoewel ik het nog steeds heel leuk vind ben ik wel blij dat er een einde aan komt. Mijn reisdrang komt toch een beetje bovendrijven, het doet toch een beetje pijn hier maar op één plek te zitten terwijl er zoveel moois van Afrika binnen bereik ligt. Volgende week donderdag ga ik dus lekker anderhalve week naar de kust om daar onze Nederlandse geschiedenis eens een beetje te gaan bekijken. De Nederlanders hebben Ghana namelijk even in bezig gehad..tot ze er door de Engelsen uitgeknikkerd werden. In de korte periode dat wij hier in Ghana hebben gebivakkeerd hebben we een aantal forten gebouwd waar slaven in gehouden werden tot ze werden afgevoerd, en dit moet ik natuurlijk wel gezien hebben...

Van vijf december tot vier januari zit ik dus op PCC als gast, deze periode ga ik me vooral bezig houden met schrijven over de kinderen en PCC een beetje op papier te zetten. Dus vanaf vijf december krijgen jullie veel te lezen over het project, ik heb er nog niet veel over geschreven, dus dat krijgen jullie dan van me tegoed!

P.S. Chakir, ik heb de olifanten de groetjes van je gedaan, je krijgt een dikke oorflap terug!

Reacties

Reacties

Nicole

Maarten!!
Ben ik zomaar bij jou Blog terecht gekomen (: Wat leuk, want nu kan ik dus helemaal lezen hoe het nu is in het verre Nkoranza! En jongen, jij hebt zo'n mazzel dat je er nog zit! Ik mis het echt.. Al die geweldige kinderen, gezellige avonden en heerlijke weer! Dus Maarten, geniet ook maar een beetje voor mij!
Liefs, Nicole.

PS. Heb je ook site van de andere vrijwilligers? (:

Pieter

Goed verhaal negert ;)

Anne-Marie (de Bruijn)

Hoi Maarten,

ik lees graag je verhalen op deze site. Erg leuk om mee te krijgen wat je zoal uitspookt en beleeft in Ghana en je schrijft ook lekker vlot. Als antropoloog met soortgelijke ervaring in het buitenland kan ik relateren aan je belevenissen, hoewel ik gelukkig nooit erg veel last heb gehad van mijn ingewanden (maar daarvoor in de plaats wel weer andere fysieke mankementen heb gehad). Waar ik, weer terug in Nederland, heel erg aan moest wennen is het tempo van leven en de verwachtingen (waaronder ook de vanzelfsprekendheid) die iedereen overal aan stelt. Die cultuurschok staat jou ook te wachten waarschijnlijk, dus geniet vooral intens van je lege zomeravonden!

Groetjes,
Anne-Marie

bernard Meier

Hallo Maarten

Ken je me nog, uit de groep van Aduard die zijn geweest om een huis te bouwen.
Ik hoorde via iemand van de groep dat ze je bij toeval tegen kwam op de naam zoeken van Nkoranza.
Ik lees dat je je nog wel vermaakt en hoop dat je nog een paar mooie maanden daar mag hebben.
Hier is het koud , dus dat is wel een enorm verschil.
Doe jan en Liane ook d groeten en veel plezier nog.

Ook groeten aan de kids en bob en ineke.

Bernard G8

Esther Salomé

Maarten,elke keer zit ik te genieten van je verhalen. Wat dat betreft is het echt zo,die mensen zijn al blij met niks,terwijl het hier in Nederland toch erg om geld draait!!!!!!!!! Je dikke tante,ikke dus, ben ook 20 kilo afgevallen. Geniet van die paar dagen dat je nog in Ghana bent en op naar het volgende avontuur! Heel veel liefs en een dikke knuf van ons.....,José,Jeroen en Esther xxxxxxxxxxxx

Evelyne van Baalen

Hi Maarten, allereerst een grote knuffel. Ik heb net alle verhalen en foto's van het begin af gelezen en ben nu helemaal op de hoogte nu ik eindelijk van deze blog hoorde! Heerlijk om alles te lezen over jouw grote avontuur. Ik hoop dat je een fijn weekje krijgt nu en daarna je laatste maand goed doorkomt bij de PCC. Heel veel liefs en geluk en grote kus van Evelyne.

Silke

Hej Maarten,

Wat maak jij mooie dingen mee daar. Maar ik kan me ook wel goed voorstellen dat je zin hebt om binnenkort rond te gaan reizen. Zoveel moois, zo dichtbij...Je ging toch alleen reizen? Ben benieuwd hoe je dat vind, maargoed je kent Afrika nu al een beetje dus dat zal wel schelen. En zo bang om contact te leggen ben jij volgensmij ook niet.
Hier in Nederland hebben we vorig weekend de eerste sneeuwballen gegooid, is Sinterklaas weer helemaal hip, raakt Rite Verdonk al haar steun kwijt en protesteren kroegbazen tegen het rookverbod...
En nog 1 nieuwtje uit Monnickendam, Bram en ik wonen sinds een weekje samen in ons nieuwe huisje! Nice...
Geniet ervan! xxx Silke

ineke van der sande

Hey Maarten,
Joris had het over je vandaag en dat maakte mij nieuwsgierig. Leuk om te lezen dat je met uiteindelijk toch een VWO op zak deze keuze hebt gemaakt. Een bijzondere ervaring waar jij je hele leven verder je voordeel mee kunt doen qua ervaringen op heel veel gebieden. Levenswijze, ervaren wat gewoon simpel gelukkig zijn is, gezondheid, etc .Zoals je je leven daar beschrijft vind ik knap.Goed te lezen zonder dat het een saaie opsomming is. Ik bewonder mensen die zonder eigen belang zich in willen zetten voor gehandicapte kinderen,en dan ook nog ver van alle luxe kroegen en vrienden zoals jij,petje af.
Ga van je reis net zo genieten en wie weet zie ik je ooit nog eens samen met de "aap". ( die het ook goed doet op het moment)
Het gaat je goed, een verdiende zoen van mij,Ineke

dyon

eey maarten!

lang niks meer van je gehoord, gaat alles nog goed daar? ik neem aan dat je het lekker druk hebt en dat je aan het genieten bent van alles om je heen!

wilde je effe een hele fijne kerst wensen, hoop dat je een leuk gezelschap om je heen hebt om het mee te vieren!!

hoop gauw weer wat van je te horen;)

groetjes

Nelly Briels

He Maarten, ik denk dat je bijzondere kerstdagen achter de rug hebt en wil je nog ff een heel geweldig 2009 toewensen!
Ergens in dat jaar zien we ons wel weer.
Groetjes

bakroe

hoi komt er nog wat van 2009 te lezen

groetjes: Bakroe

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!