Maarten.reismee.nl

Ghana, apart land maar..

Lieve mensen,

Hierbij dan het verhaal wat ik jullie beloofd heb. Ik ben nu een week in Ghana en ik zal jullie een korte samenvatting geven van wat er zoal al gebeurd is...

Maandag 1 september vloog ik vanuit Brussel Zanegem via Casablanca naar Accra, wat de hoofdstad van Ghana is. Het begon al goed...het is natuurlijk een beetje te verwachten als je met Royal Air Maroc vliegt...maar mijn vlucht had om te beginnen vier uur vertraging in Brussel. Nu had ik vijf uur overstap tijd in Casablanca dus ik hoefde me geen zorgen te maken volgens het personeel...en ze hadden gelijk. De tweede vlucht naar Accra (ook Royal Air Maroc) had namelijk ook vertraging, en toch ook wel een dikke twee uur. Dus vele gratis maaltijden ter compensatie later toch aangekomen in Ghana. Om zes uur 's Ochtends.

Het voordeel van vertraging hebben is dat je vanzelf vrienden (lotgenoten) maakt tijdens het wachten. Nu ook het geval...ik ontmoette al snel twee Nederlanse meisjes en een Canadese kerel genaamd Gary. Aangezien we toch wel even wilde slapen na al het gedoe met vliegen besloten Gary en ik samen een hotel te gaan zoeken in Accra. Maar zo snel je het vliegveld uit komt gelopen snellen er meteen vele mensen op je af die je maar al te graag willen helpen voor wat geld. Dus er werd meteen een taxi geregeld, stoeltjes gepakt om even op uit te rusten en nou...kortom je werd buiten in de watten gelegd voor die ene Ghana Cedi (munteenheid in Ghana). Alle goedkope hotels waren vol...schijnbaar is er een soort conferentie in Accra voor Global warming, dus na een uur rondrijden in een taxi (geld geld geld) vonden we dan toch een hotel...iets duurder, maargoed we deden het ervoor.

Na een paar uur slapen vertrok ik zonder Gary naar het busstation om een bus naar Kumasi te zoeken wat mijn eerste tussenstop zou zijn. Ik heb mezelf nog nooit zo'n toeristische attractie gevoeld...Obruni Obruni Obruni, joelende mensen langs de weg die het allemaal prachtig vinden dat er een blanke langskomt...heel apart... Na een hoop gedoe ben ik in een busje gepropt (Tro Tro) en was ik opweg. Ik wist toen nog niet dat het in Ghana om half zes al donker begint te worden, en ik vertrok om vijf uur 's Middags. Reizen in het donker is naar...mensen rijden namelijk roekeloos, niet alle auto's hebben lichten en door alle gaten in de weg wordt het ook niet beter. Ik heb wel een aantal bijna doodservaringen gehad (naar mijn mening, want de chauffeur vond het allemaal best meevallen...) Ik ben heel aangekomen, een beetje bibberig, maar heel...en dat is toch het belangrijkste.

Daarna hotelletje in Kumasi..allemaal leuk en aardig. Volgende dag een taxi genomen naar mijn project (150 KM) maar toch besloten het maar met een taxi te doen en teveel te betalen gewoon voor het gemak. Het openbaar vervoer is hier vreselijk chaotisch, dus de juiste bus of Tro Tro vinden is niet makkelijk...dus voor de mensen die me goed kennen, toch inderdaad maar de makkelijke oplossing.

Het viel me tijdens deze rit pas op hoe mooi Ghana werkelijk is, prachtige groene landschappen..palmbomen waar je U tegen zegt en met een mooi zonnetje erboven is het echt paradijs. Ook is het veel heuveliger dan ik dacht, de wegen gaan echt constant op en neer en dat maakt het allemaal toch nog iets sprookjesachtiger. Ik ben om drie uur veilig aangekomen op het project waar ik tot januari blijf, ik zit nu samen met een Duits stelletje in een vrijwilligershuis. Super gezellig! Ze zitten hier al een maand en hebben ook al ervaring met Ghana. Ze laten me nu dus een beetje zien hoe het hier allemaal werkt op de markt enzo, wat normaal is om te betalen enzovoorts... Over het project zal ik een volgende keer meer vertellen...nu eerst nog een paar dingen die ik toch nog even kwijt wil:

- Ikheb al twee huwelijksaanzoeken gehad, het is schijnbaar zo dat ik groter ben dan ik blank ben. Zeker als ik met een andere blanke over straat loop is het geen ' Obruni Obruni' meer maar 'Big guy!' En ja, dat vind iedereen hier prachtig, vooral oudere vrouwen...dus tja, al twee aanzoeken gehad van vrouwen die toch niet jonger zijn dan veertig (gokje, want leeftijden zijn nog moeilijk in te schatten voor me). Het iswel goed voor mijn ego!

- Waarom zijn er in Ghana alleen blanke paspoppen? Je ziet er toch geen enkele blanke op straat...dan weet je toch alsnog niet of dingen je gaan staan of niet!?

- Er zijn geen verkeersregels in Ghana, nouja...er is er eentje. TOETEREN, zoveel mogelijk waneer ook maar enige aanleiding voor is. Bijvoorbeeld: Als je in wilt halen toeter je, als er een blanke in je auto zit toeter je ook (leuk...heel leuk...), als je een vrachtwagen in wilt halen toeter je, als de vrachtwagen terugtoetert kan je veilig inhalen. Maar gezien de vele betekennisen van toeteren is dit dus niet veilig en tamelijk doodseng..maar ze snappen elkaar toch redelijk. Als een taxi klanten op wil pikken toetert hij en wacht hij tot mensen reageren. Als iemand in een taxi wil maar er is geen plaats toeter je ook...nouja, het is wel duidelijk dat toeteren hier een hype is. Alle auto's zijn ook echt in slechte staat, als de toeter het maar doet! Want die is immers belangrijker dan je gordel.

- Mensen zijn zo blij hier! Desondanks alle armoede (je ziet niet anders) zijn mensen enorm optimistisch en maken ze er echt het beste van. Hier kunnen wij Westelingen een hoop van leren.

- Ik mis kaas

- Ik mis snel internet...het duurde 20 minuten voordat ik zover was dat ik dit verhaal kon typen. Laden laden laden, heel naar...

- Negers zijn echt heel mooi, vind ze echt geweldig. Het enige is alleen dat het me nu niet meer zo opvalt dat iedereen zwart is. Ik kijk nu gewoon vreemd op als ik een blanke zie op straat...ik begin me al aan te passen. En ik denk dat dat een goed ding is..

- Kleren met de hand wassen is stom, wasmachines zijn geweldig.

Dit was hem dan weer voor vandaag, de volgende keer dat ik gelegenheid krijg om op internet te gaan (in het ergste geval volgend weekend) zal ik jullie wat meer vertellen over het project waar ik zit, de kinderen, de mensen waar ik mee werk. Maar dit is ter introductie!

Ik mis jullie allemaal...leuk de reacties te lezen en ik hoop dat ze blijven komen! Geeft me toch het idee dat er mensen aan me denken..en dat helpt wel om je door zo'n nieuwe cultuur heen te slaan!

Lieve groetjes en een bereknuffel voor jullie allemaal!

Obruni 'Big Guy' Maarten

Reacties

Reacties

Linda

Nou het klinkt allemaal echt super!! wel eng, maar super! Maar ik mis nog iets in je verhaal: wat was jouw reactie op die huwelijksaanzoeken?? kunnen we je eind februari alleen terug... of toch als getrouwde man? :-P

Dyon

haha mooi verhaal man! leuk om te lezen hoe het allemaal gaat, ben ook benieuwd naar je project ;) prachtig, die huwelijksaanzoeken haha ik wens je nog veel succes met de vrouwen daar ;P wat ik nog mis in je verhaal is wat informatie over het eten daar, hoe zit dat? hoop dat je niet hoeft te verhongeren! ;) latteer!

Wannes

Hee!
Supervet obruni! Ik kijk uit naar de volgende ;)
-Wannes

Nelly Briels

Hi Maarten, wat een verhaal!, geweldig :-)
Een vriendin van mij is 1 sept. naar Tanzania vertrokken, ook een project, zij blijft 8 maanden weg.
Van haar heb ik nog niets gehoord, ben benieuwd wat zij allemaal meemaakt.
Heel veel geluk en lieve groet terug, Nelly

Wietske

Maarten!!
Ik begrijp dat :'Op huis aan' een eindje verder weg ligt!
Heel veel plezier daar. Doe die palmbomen de groeten van me!
Iiefss

Gerritje

Heerlijk je verhalen te lezen. We zien op die manier je grote lijf zich door het land bewegen.Zaterdag 13/09 vertrekken we voor tien dagen naar Esparouti. We hopen dus maar, dat je Vrijdag-avond al weer gemaild hebt. We zijn erg benieuwd, hoe je met de kinderen omgaat, en wat je met ze meemaakt. Via Marianne Albers hoorden we dat Jelle en Hinke Postma, die ik vroeger uit Geldermalsen kende vorige winter 2 maanden op het project waren. Zij hebben nu een expositie ingericht in de wereldwinkel in Ermelo, tot half Oktober. Wij willen daar gaan kijken naar de foto's en de siraden, die daar ook te koop zijn.
We denken voortdurend aan je.
Liefs Gerritje/Kees

Nicolien

Nou, dat wordt nog wat. Doen ze daar ook aan harems? (nee, nee, niet doen hoor... was een grapje) Wat een verhaal, over de reis. Ik zou doodsangsten hebben uitgestaan. Ik ben blij dat je bent waar je wezen moet! En palmen en zon en paradijs? Ik wordt bijna jaloers.
En tja, gemak dient de mens? Daar wil ik je nog wel eens over spreken als je terug bent. Wasmachines zijn ook niet alles (al ben ik ook wel erg blij dat ik er een heb).
Hier nog niet veel noemenswaardigs gebeurt: P en K's verjaardagen gevierd, Irisjka al heerlijk aan het mopperen op leraren en lange afstanden en zware tassen en heel enthousiast over giechelen en briefjes en klasgenoten in de klas, Kim C gaat op hockey (lach niet), Pjotr niet zo tevreden over kennismakingskamp van school maar wel vrienden gemaakt. Nou ja, gewone dingen allemaal.
Ik kijk uit naar het volgende verhaal en de groeten van Frank.
E-knuf

Erica

Tja, gut, wat hier nog aan toe te voegen. Dat we aan je denken staat als een paal boven regenwater. En verder alles wat die anderen allemaal ook al schrijven. Ga je ook foto's op je blog zetten?
Later!
x erica

Miriam

Hey daar,

Wel een gek idee dat jij nu daar zit en dan toch in staat bent om te computeren. Ook al zijn de laadtijden verschrikkelijk, het lukt gelukkig wel... Wat een ervarignen allemaal. Het is volgens mijn die eerste weken ook niet echt te bevatten. Gewoon doorademen en meemaken. Meer kun je toch niet?
Ben idd net als Erica benieuwd naar beeld. Maar een foto laden zal wel helemaal een crime zijn!!!

Geniet van je bijzonder-zijn, hier in NL val je nauwelijks op... of toch?

groetjes,

Miriam
en mocht je tijd hebben, dan zie kun je ons luxe-probleem zien... verbouwen: www.deruiterzwaan.nl

Oma Thoonen

Leuk om je verhaal te lezen en zo een beetje bij kunnen blijven,Fijn dat je het goed maakt en nog proficiat met het slagen van je examen.Veel geluk en tot ziens

Liefs Oma Thoonen.

Rosanne

Leuk om weer van je te horen, Mabbie!
Je hebt een mooi verhaal voor de lezers in NL gemaakt, dank je wel.
Hou je haaks, en ik kijk uit naar je volgende update :- )!
X Rosanne

Paul

Met de taxi.... watjuuuhhhh!!! En licht heb je toch helemaal niet niet nodig. Als obruni straal jij toch dag & nacht toch zeker? Zettummop en laatjenikenne. Handwasjes zijn goed voor je ego, huwelijksaanzoeken verweken.

Chantal

Hey Maarten :)
Fijn weer even een update te krijgen! Wat een onwijs leuke verhalen, nu al! Hmm, je 'Welcome-Back'- cadeautje wordt trouwens geel, lijkt op een baksteen, en rijmt op Haas :) Weet je het al?
Like I already told you, pas goed op jezelf..!
Plezierig en geluk:) Kus, Chantal

marije

Ha Obruni!

Eindelijk heb ik je site gevonden, ik dacht dat het is met leefmee.nl was..dusja! Leuk om ook jouw belevenissen te lezen van een weekje Ghana, bij mij bevalt het ook super! Als je het wilt lezen: www.marijekaljouw.waarbenjij.nu
Succes met het project!
Groetjes,

Marije je reismaatje haha

Sjan de Jong

Hai Maarten,

Wat beschrijf je jouw ervaringen leuk. En wat ben ik blij dat je heelhuids bent aangekomen. Ook heel erg prettig dat er vrijwilligers in het huis wonen die jou een beetje wegwijs kunnen maken. Ik ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen. Heel veel plezier gewenst.
lieve groeten van Sjan

Iris de Jong

hahaha! geweldig;)

groetjes! x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!